Boeddhist zijn

Wat is een boeddhist? Boeddhisten beschrijven zichzelf over het algemeen als gelukkige mensen, maar boeddhist zijn betekent niet opeens dat de wereld op een magische manier om ons heen verandert, zodat het voldoet aan onze behoeften. Dus wat is het dat verandert?

Een meditatieruimte (of gompa)
Een meditatieruimte


Om boeddhist te zijn, hoeven we geen speciale kleding te dragen, onze eetgewoonten te veranderen of materiële bezittingen of een sociaal leven op te geven. Het is zo simpel als het veranderen van onze perceptie — door het niet serieus nemen van de obstakels die op ons afkomen en alles om ons heen te zien als interessant en vol mogelijkheden. Eenvoudig om te zeggen, maar niet altijd gemakkelijk om te doen.

Door de lessen te begrijpen en hulpmiddelen als meditatie te gebruiken, veranderen we als boeddhisten geleidelijk onze kijk op wat er in het leven gebeurt. Het gaat niet om het kijken door een roze bril, maar om het verwijderen van sluiers van onwetendheid, waardoor we niet meer kunnen zien hoe de dingen echt zijn.

De lessen van de Boeddha omvatten een groot scala aan nuttige adviezen en elke boeddhistische traditie legt de nadruk op verschillende aspecten van het boeddhisme. Als het gaat om het opvolgen van de lessen, hebben monniken, nonnen en leken een heel verschillende levensstijl. Wat kunnen we hier zeggen over Diamantweg boeddhisten?

Diamantweg boeddhisten zijn leken, vaak met gezinnen en normale banen, die boeddhistische methoden gebruiken in hun dagelijks leven.

 

Wat maakt je een boeddhist?

Om een ​​boeddhist te kunnen worden, moeten we verantwoordelijkheid nemen voor het creëren van ons eigen leven, met het vertrouwen dat oorzaak en gevolg, of karma, echt functioneert. Door onze gedachten en meningen creëren we gewoonten en houdingen die ons beperken of juist bevrijden. Door ervaring zien we dat we op dit moment de oorzaken voor toekomstige situaties creëren.

Als we deze verantwoordelijkheid willen nemen en besluiten deze kans te gebruiken om de staat van een boeddha te bereiken, wat hebben we dan nodig?

We hebben waarden nodig die we kunnen vertrouwen. De geest is het enige dat niet verandert. Het is niet geboren en kan niet sterven. Het is altijd en overal zoals ruimte. Verlichting, of boeddhaschap, is een volledig gerealiseerde staat van de geest en is het doel van het boeddhisme. Als boeddhisten verbinden we ons met deze staat – we stellen ons open – en dit noemen we ’toevlucht zoeken’. We zoeken ook onze toevlucht in de lessen (Dharma) die ons naar het doel brengen, in onze vrienden op de weg (Sangha) en in onze leraar (Lama).

Vanuit de staat van volledige vreugde en het verwerkelijken van verlichting, kunnen we het meeste doen om anderen te helpen. Dus boeddhisten versterken ook hun vastberadenheid om dit doel na te streven, zodat we het met anderen kunnen delen. En om alle kracht en inzicht te gebruiken die we op weg opdoen voor het welzijn van iedereen. Deze nobele aspiratie staat bekend als de Bodhisattva-belofte.

 

Hoe worden we verlicht?

Door meditatie te beoefenen wennen we eraan om in een staat te verkeren met minder storende emoties en meer vreugde en helderheid. Vervolgens proberen we het inzicht van meditatie in het dagelijks leven te integreren. Als een moeilijke situatie zich voordoet, kunnen we het vanuit een groter perspectief bekijken met minder drama? Kunnen we het potentieel zien, zelfs in die persoon die vandaag onze storende emoties opwekt?

 


“Het is heel belangrijk om de dag te beginnen door je bewust te zijn van medegevoel. Het hoeft niet lang te duren, maar wees je even bewust van hoeveel wezens er zijn en wens echt dat iedereen vrij wordt van leed. Het maakt een groot verschil als je wilt dat wat je ook doet op de een of andere manier aan hen ten goede komt.”

Hannah Nydahl

 


 

Onze meditatie-oefening is als een laboratorium: we werken aan onszelf in een gesloten omgeving. Vervolgens controleren we onze perceptie en reacties in het dagelijks leven – vastzitten in het verkeer, onderhandelen op het werk of ons best doen met onze partners, collega’s of kinderen. Het bewijs van spirituele ontwikkeling is dat we vaardig, stijlvol en met humor weten om te gaan met uitdagende situaties in het dagelijks leven.

Als dit redelijk klinkt en als iets dat je kunt gebruiken, is het natuurlijk om te vragen waar je moet beginnen.

 

Waar te beginnen?

De eenvoudigste manier in het Westen is om een ​​boeddhistisch centrum bij je in de buurt te vinden, waar je een introductie over het boeddhisme kunt krijgen en meditatie kunt leren. Ook zijn er daar meestal boeken, tijdschriften en lezingen om meer te weten te komen. Als de mensen en meditaties in het boeddhistisch centrum je bevallen, is het logisch om een ​​lezing te bezoeken van een boeddhistische meester, zoals Lama Ole Nydahl of Karmapa.

 

Wie zijn wij?

Het Diamantweg Boeddhisme in Nederland is onderdeel van een wereldwijd netwerk van meer dan 650 meditatiecentra en -groepen binnen de Karma Kagyu linie van het Tibetaans boeddhisme waar de lessen van de Boeddha op een moderne en praktische wijze worden gegeven. Deze staan onder de spirituele leiding van de 17e Karmapa, Trinley Thaye Dorje, en zijn opgericht door Lama Ole Nydahl.

Groepsfoto tijdens de zomercurus.
Groepsfoto tijdens de zomercursus in het Europe Center (2015)

We bieden authentieke boeddhistische methoden in een vriendelijke, moderne context. Je hebt geen ervaring nodig om een meditatie vrijblijvend bij te wonen.

Er worden regelmatig introducties over het boeddhisme gegeven en alle meditaties worden begeleid. De leer is gebaseerd op een lange traditie, maar onze stijl is open, westers en vrij van culturele bagage. Alle activiteiten worden gedaan op basis van vrijwilligerswerk. Donaties zijn daarom altijd welkom.

Als je meer wilt weten over boeddhisme, kun je een boeddhistisch meditatiecentrum bij jou in de buurt bezoeken. Je bent van harte welkom!