Wie is Boeddha?

de historische boeddha

Boeddha Sakyamuni werd rond het jaar 560 v.o.j. geboren in een koninklijke familie, waar hij werd omringd door rijkdom en schoonheid. Hij had de beste voorwaarden voor een geestelijke ontwikkeling. De teksten beschrijven hem als groot, sterk en met blauwe ogen.

Boeddha Sakyamuni

Jarenlang hield men al het storende ver uit de buurt van de jonge prins Siddharta Gautama, tot hij op zijn 29e voor het eerst het paleis verliet. Hij ontmoette op drie opeenvolgende dagen eerst een door pijn gekwelde, lijdende zieke, toen een volkomen gebrekkige bejaarde en ten slotte een dode. Dat waren dingen die hij nooit eerder had meegemaakt. Hij realiseerde zich op dat moment dat niets blijvend was, en zulke vormen van leed bij het leven van de wezens horen. Na een ontmoeting met een man die in een toestand van verdieping zat, wist hij plotseling dat hij datgene op het spoor was waar hij naar zocht. Daarop verliet hij zijn paleis om te mediteren in de wouden en bergen van Noord-India. Na een zesjarige zoektocht naar de onvoorwaardelijke waarheid herkende hij, terwijl hij in diepe meditatie verbleef, de natuur van zijn geest en bereikte hij verlichting op de plek die tegenwoordig Bodh Gaya heet in Noord-India.

“Ik geef les omdat alle wezens geluk willen ervaren en leed willen vermijden. Ik geef les over hoe de dingen zijn.”

De Boeddha

 

In de 45 jaar na zijn verlichting, gaf de Boeddha les aan een grote verscheidenheid aan mensen. Degenen die naar hem toe kwamen, vielen in drie hoofdgroepen – zoals ook mensen dat vandaag doen. Boeddha gaf hun verschillende lessen, die kunnen worden ingedeeld in verschillende soorten boeddhisme.

Theravada (De School van de Ouderen)

Theravada biedt lessen over oorzaak en gevolg (karma), en kalmerende meditaties om afstand te creëren van moeilijke gedachten en gevoelens. In navolging van deze lessen — ook omschreven als de Kleine Weg (Sanskriet: Hinayana) — ontstaat het inzicht dat gedachten en gevoelens niet persoonlijk zijn. Dit geeft ons de mogelijkheid om op een nuttige manier te handelen en positief karma te verzamelen.

De leer spreidde zich voornamelijk uit over landen in Zuidoost-Azië, waaronder Sri Lanka, Thailand, Cambodja en Birma. Tegenwoordig is de School van de Ouderen (Sanskriet: Theravada) het dichtstbijzijnde voorbeeld van dit type boeddhisme. Het doel is bevrijding van alle verstoringen.

Mahayana (Grote Weg)

Mahayana trekt mensen aan bij wie de motivatie in het leven is om nuttig te zijn voor anderen, ook bekend als de Bodhisattva-houding. De lessen en meditaties van de Grote Weg zijn gericht op het geleidelijk verhogen van medegevoel en wijsheid. Gaandeweg krijgt men meer het inzicht dat de wereld als een droom is. Daarom kan deze worden veranderd door onze gedachten, woorden en acties. Deze boeddhistische leer verspreidde zich voornamelijk in Noord-Azië: Tibet, China, Vietnam, Korea en Japan. Om deze reden staan de scholen van de Grote Weg (Sanskriet: Mahayana) ook bekend als noordelijke boeddhistische scholen. Het doel is om niet alleen bevrijd te worden, maar de volledige verlichting voor het welzijn van iedereen. Mahayana omvat ook de lessen van Theravada.

Vajrayana (Diamantweg)

De lessen van Boeddha die bekend staan als de Diamantweg (Sanskriet: Vajrayana) gaan over de geest zelf. Deze directe lessen die Boeddha gaf zijn voor mensen die een speciaal soort vertrouwen hebben. Ze begrijpen dat ze perfectie buiten zichzelf alleen kunnen waarnemen omdat ze dezelfde perfectie al binnenin hebben. In Vajrayana wordt de Boeddha niet als een persoon beschouwd. Hij is eerder een spiegel voor de eigen geest. De lessen wijzen rechtstreeks op de perfecte eigenschappen van de geest. Ze staan vaak bekend als boeddhistische tantra. Toen het boeddhisme in India grotendeels werden vernietigd, overleefden deze lessen voornamelijk in Tibet. Vajrayana bevat ook de lessen van Theravada en Mahayana.

Boeddhisme nu

De lessen van Boeddha maken wezens vreugdevol, vriendelijk en angstloos. Het wordt in diverse Oost-Aziatische landen beschouwd als de belangrijkste levensbeschouwing. Sinds het begin van de jaren ’70 heeft in het Westen deze diepzinnige boeddhistische visie met zijn omvangrijke en diverse methoden zeer veel mensen geïnspireerd.

Boeddha Sakyamuni

Boeddha geeft les op een manier die het direct toepasbaar maakt in ons dagelijks leven. Het maakt een ervaring van blijvend geluk mogelijk. Het boeddhisme kent geen dogma’s maar moedigt juist aan tot het stellen van kritische vragen. Door het gebruik van de juiste meditaties wordt het intellectuele begrip van het onderricht tot persoonlijke ervaring gemaakt. Aanvullende methoden verstevigen daarnaast het bereikte niveau van meditatie. Het doel van Boeddha’s onderricht is de volledige ontwikkeling van het inherente potentieel van zowel lichaam, spraak en geest. Door zijn onderricht wordt de Boeddha gezien als een tijdloze spiegel van de inherente kwaliteiten van de eigen geest.