PDF Afdrukken E-mail
boeddhat.gifboeddhap










De historische Boeddha Shakyamuni werd rond het jaar 560 v. Chr. geboren in een Koninklijke familie, waar hij werd omringd door rijkdom en schoonheid. Hij genoot de beste voorwaarden voor een geestelijke opleiding. De teksten beschrijven hem als groot, sterk en met blauwe ogen.

Jarenlang hield men al het storende ver uit de buurt van de jonge prins Siddharta Gautama, tot hij op zijn 29ste voor het eerst het paleis verliet. Hij ontmoette op drie opeenvolgende dagen eerst een door pijn gekwelde, lijdende zieke, toen een volkomen gebrekkige bejaarde en ten slotte een dode. Dat waren dingen die hij nooit eerder had meegemaakt. Hij realiseerde zich op dat moment dat niets blijvend was en dergelijke vormen van leed bij het leven van de wezens horen. Na een ontmoeting met een man die in een toestand van verdieping zat wist hij plotseling dat hij datgene op het spoor was waar hij naar zocht. Daarop verliet hij zijn paleis om te mediteren in de wouden en bergen van Noord-India. Na een zesjarige zoektocht naar de onvoorwaardelijke waarheid herkende hij terwijl hij in diepe meditatie verbleef de natuur van zijn geest en bereikte verlichting op de plek die tegenwoordig Bodh Gaya heet in Noord-India.

De lessen van Boeddha die wezens vreugdevol, vriendelijk en angstloos maken is de belangrijkste religie in diverse Oost-Aziatische landen. Sinds het begin van de jaren 70 heeft in het Westen deze diepzinnige boeddhistische visie met zijn omvangrijke en diverse methoden een toenemend aantal mensen geïnspireerd.

Boeddha geeft les over het hoogste en geconditioneerde bestaan op een manier die het boeddhisme direct relevant maakt voor ons dagelijks leven. Dit inzicht maakt de ervaring van blijvend geluk mogelijk. Het boeddhisme kent geen dogma’s maar moedigt juist aan tot het stellen van kritische vragen. Door het gebruik van de juiste meditaties wordt het intellectuele begrip van het onderricht tot een persoonlijke ervaring. Aanvullende methoden verstevigen daarnaast het bereikte niveau van meditatie. Het doel van Boeddha’s onderricht is de volledige ontwikkeling van het inherente potentieel van zowel lichaam, spraak als geest. Door zijn onderricht wordt de Boeddha gezien als een tijdloze spiegel van het inherente kwaliteiten van de eigen geest.

bevrijding en verlichting


Gedurende het proces van bevrijding merk je als eerste dat lichaam, gedachten en gevoelens voortdurend aan verandering onderhevig zijn. Daardoor is er geen werkelijke basis voor een wezenlijk bestaand ego of ‘zelf’. Door dit te realiseren, voel je je niet langer als het doelwit en neem je leed niet langer persoonlijk. Verlichting is de tweede en ultieme stap. Hier straalt het heldere licht van de geest door iedere ervaring heen. Op elk moment geniet de geest van zijn zelfontstane mogelijkheden en wordt alles spontaan en moeiteloos.

oorzaak en gevolg – karma


Karma betekent oorzaak en gevolg. Het betekent niet lot of voorbestemming. Het inzicht dat ieder van ons verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen leven maakt het mogelijk om bewust positieve indrukken te genereren. Dat levert vreugde en voorspoed op en helpt ons om de oorzaken voor toekomstig leed te kunnen vermijden. Positieve geestestoestanden kunnen doeltreffend versterkt worden met de methoden van de Diamantweg, terwijl negatieve indrukken die nog wachten om tot rijping te komen omgevormd kunnen worden tot wijsheid.
 
© 2014 Diamantweg Boeddhisme Nederland - Karma Kagyu Linie
Website ontwikkeld door Broncode Ontwikkeling Communicatie Design